Fungus amung us

I går när jag gick in i badrummet: "UUUH! Satan vad det stinker mögel!"
Efter att ha sniffat intensivt på allt och ingenting kom jag fram till att det var tvättmaskinen. Den har tramsat om den här saken förr och vi tänkte att saken kunde rådas bot på genom att ha tvättluckan öpen efter användning. Så icke! Jag kunde känna hur mögelsporerna spred sig till mina innersta alveoler och således fick maskin och badrum vara stängt och SKÄMMAS!
Eftersom maskinen är rätt ny (två år) ringde jag Friggahuset där vi köpte den. Passus: Friggahuset är oerhört kompetenta på tvättmaskiner! Inte som Elgiganten och Siba där osnutna praktikanter läser innantill på tillhörande skyltar. I alla fall, jag ringde Friggahuset och en tjomme frågade vilka gradtal vi tvättar i. "Tja, 60 och 40" sa jag sanningsenligt. Däri låg tydligen knuten! Maskiner gillar högre temeraturer då och då för att undlåta att utveckla nämnda svamp (i den utsträckning mögel är en svamp). Ordinationen blev fyra påsar citronsyra och ett långprogram på 90 grader. O'boy, o'boy, o'boy! tänkte jag, det här var lättlöst!

Nu har jag en mögelluktande maskin och citronsyra fastkletat i tvättmedelsfacket.

Nåja, lite bättre blev det men inte tillräckligt bra. Hittade dock lite vidare tips här.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Har samma erfarenhet som dig, mögellukten i maskinen! Har faktiskt hört det där med att för låga temperaturer är gynnsamt. Men jag kom aldrig till citronsyran. Kan man inte lägga den direkt i maskinen. Det gör jag för övrigt alltid med tvättmedlet, o alltid flytande sådant numera, kan rekomenderas!

2011-09-01 @ 21:58:45
URL: http://www.sofiakanmera.metrobloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0