Hypokondri

Jag arbetar alltså på en onkologisk avdelning med inriktning på bl a cancerdiagnoser i bröst, hjärna och mag/tarmkanal. Tidigare arbetade jag med cancer i huvud/hals-området och lungorna.

 HUR många cancrar av dessa  tror du jag har haft? Toncillcancer? - You bet. Hjärntumörer? - Hur många? Mag/tarm-cancer? - Skojar du, jag har ju Crohns. Bröstcancer? - Jag vågar banne mig knappt känna genom brösten. Det konstigaste är väl att jag allt som oftast har malignt melanom (hudcancer), som jag inte ens arbetat med. Jag måste verkligen kolla mina fläckar för under kursen Organspesifik onkologi hade vi en föreläsning med synnerligen suspekta och uppförstorade fläckar. Jag har ALLA typer!

Det blir en snedvriden värld på det sättet. Alla personer jag träffar som upptäckt en avvikelse på kroppen hade faktiskt cancer. I min värld innebär alltså att abnormaliteter i kroppen ofta är cancerogena. Jag har inte träffat alla tusentals människor som fick lugnande besked. Det är inte bra att oroa sig för att ha drabbats av cancer, det blir man inte lycklig av. Däremot kan det bidra till vissa positiva företeelser:

* Du röker inte
* Du bevakar de fläckar som faktiskt HAR avvikande utseende och kanske också passar dig för solen.
* Du känner genom brösten en gång per månad. Om det, mot all förmodan, FINNS en knöl kommer den finnas där vare sig du känner genom brösten eller ej - och har chans att utvecklas till något mindre hanterbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0