Valhallabadet och jag

Jag är väldigt dålig på att simma. Har alltid varit. Vet inte riktigt vad det beror på men jag ligger mer lod- än vågrätt i vattnet. Kanske är det därför jag alltid har föredragit att simma under ytan. I dag hade jag bestämt mig för att åka till Valhallabadet efter jobbet. De påstod att det var 27 grader varmt i vattnet - så ICKE säger jag! Nåja, jag skulle simma mig varm. Anledningen till detta plötsliga siminfall var att jag helt enkelt kände för miljöombyte. Sen har jag alltid en föreställning om att jag skall stanna och basta och gå upp och ner ur bubbelpoolen några gånger när jag är klar. I vattnet fanns jag, en snabbsimmande kines, en rödhårig mamma, trettielva ongar som skulle ta diverse simmärken och en tjockis som bara ville hoppa trampolin. Den gav nästan vika under hans vikt. Undrar om badvakterna någonsin nödgats hindra någon som är för tjock. Som den där tjejen på Liseberg som inte fick åka Balder. Jag undrar om han kanske inte var lite förståndshandikappad. Dessutom åkte hans badbyxor ner till knävecken. Inte relaterat i och för sig.
Jag sam och jag sam och mer och mer klorvatten inhalerade/svalde jag. Herregud vad mycket äckel det måtte vara i det där vattnet! Kan ju bara gå till mig själv när jag var liten och verkligen inte förstod vitsen med att gå UR badet för att kissa. Funderade på, där jag sam och fick vatten i ögonen hela tiden, hur lång en legitim badsession ÄR nu för tiden, vidare varför jag aldrig tar mig själv på orden och köper simglasögon. Kanske skulle jag simma bättre då. Hur som helst kom jag fram till att en badsession är trekvart.Trekvart av stånkande och frustande, vatten i ögonen ("nej, min lins!"), vatten i svaljet och inte minst skammen av att simmas om av de åldrigaste åldringarna, de barnsligaste barnen och de sjukligaste sjuklingarna. Inte minst av en man med endast ett ben.
När jag drog mig mot bubbelpoolen fann jag den till min glädje och förvåning alldeles tom. Sakterligen började jag sjunka ner när en utländsk naken tant började hojta på mig från kall-poolen.
"Nånting-sanering!" , säger hon
Om hon menar att jag skall gå och duscha först klappar jag till henne, tänker jag men säger "ursäkta, vad sa du?"
"Nånting-med-sanering!" upprepar hon
Ja, nog vill kärringjäveln att jag skall upp och tvaga mig på något sätt. Kanske får man inte ens ha badkläder i bubbelpoolen, tänker jag men säger: "Ursäkta, jag hör verkligen inte?"
"Nånting-med-sanering!!" säger hon och pekar på en digital klocka som räknar ner tiden från sju minuter. Ah. Poolen saneras, inte meningen att jag då skall sitta och förorena den samtidigt. Huga! Tänk om de har i massa frätande substanser!" tänker jag. Vidare: Jag orkar inte vänta sju minuter på bubbelpoolen.
"Ojdå, tack!" säger jag till nakentanten och skuttar bedrövat in i duscharna i stället. Blev ingen bubbelpool den här gången heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0