"Eldvittnet" av Lars Kepler

 
Jag är ju anhängare av Kepler. Slukade "Hypnotisören" och läste skyndsamt ut "Paganinikontraktet", om än inte med samma stjärnor i mina ögon. Har länge väntat på "Eldvittnet" (eftersom jag köper alla böcker i pocket). Nu har jag dock skaffat e-bokläsare och kunde på några sekunder låna den från biblioteket. Ganska snart var den utläst.
På en anstalt för unga flickor med självskadebeteende återfinns en ung flicka ihjälslagen i sin säng. Rummet är ett isoleringsrum, låst från utsidan. Sjuksköterskan som arbetade jour på boendet hade nycklarna och hittas likaledes ihjälslagen i ett skjul på gården. Den som tycks ha utfört dådet, Vicki - en annan intagen flicka, är spårlöst försvunnen i den svarta natten. Kommissarie Joona Linna kallas in som observatör.
I en annan del av landet får ett medium en tydlig kontakt med den döda flickan som hon upplever försöker säga henne något.
Det jag uppskattar med författarduon Kepler är deras förmåga till plötsliga vändningar och oväntade skeende. Likaledes förmågan att binda i hop flera separata historier till att hänga i hop - medan andra försigår vid sidan om och är orelaterade, något läsaren inte inser förrän boken tar slut. Det är brutalt och våldsamt, beskrivningarna framkallar ibland lätt illamående. Likaså är det, liksom deras tidgare böcker, en riktig pageturner. Ser oerhört fram emot nästa bok!
 
Betyg:
 
 
 
 


Kommentarer
bambi

Blir ju sugen påa tt læsa den, skall nog bestælla den :) Btw bra recension

2012-07-12 @ 08:36:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0