Kung Bore, var är du?

Man säger det varje år men detta år är det sant: folk startar julen allt tidigare. ALDRIG har det lyst adventsstjärnor och adventsljusstakar så tidigt. Min sambo tycker det är onödigt att lägga energi på att irritera sig på såna här saker. Att irritation med förbehåll kan sparas till sådant som kan åtgärdas om jag förstår honom rätt. Måhända. Men om man suddar ut kontrasterna och smetar ut årets högtider går ju allt in i vartannat och man hinner inte längte efter något eftersom det hoppar på en och kommer innan utsatt datum. Vad julen anbelangar har jag en känsla av att människor låter sig påverkas av handeln. Om affärerna tidigt börjar julpynta kanske folk känner sig stressade. "Jaha, är det redan dags! Ja jädrar då måste jag ner i källaren och gräva fram änglar och julbonader. GRETA, VAR ÄR JESUSBARNET??"

Man förknippar ju vissa saker med en speciell tid på året, en tid man kanske innerligt längtar efter: ljus i mörkret t ex. Blir det då verkligen samma sak om man tar ut det i förväg?


 Vårt hus från 1:a advent
 (bild: google)


Kommentarer
Postat av: emelie

oerhört för adventsljusstakar, det ÄR ju advent för bövelen. lite plåster på såren, vintern blev iaf lite bättre med lite ljus i fönstren. mer mer mer!

2011-11-28 @ 15:33:27
Postat av: Jimmie Centimes

ho ho ho...

skönt att se att du är tillbaka på webben... Har inte märkt så mycket än av den s k julen än men det dröjer väl inte länge.

2011-11-29 @ 09:06:20
Postat av: Kattis Korv

Mm. Nu var det just de som tänder sina ljusstakar en eller två veckor INNAN advent jag pratar om.

2011-12-01 @ 18:53:50
URL: http://kattiskorvapa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0