E-bokläsare

Då jag är en stor fan av böcker har jag köpt pocketböcker varje månad. Särskilt förtjust är jag i deckare. Författaren som ligger mig varmast om hjärtat heter Arne Dahl som är oöverträffbar vad skrivspråk och komisk timing anbelangar. När jag åkte buss till Helsingborg i våras satt jag bredvid en kille som läste på e-bokläsare. Hade såklart hört talas om detta men inte sett någon använda det. Den var så liten och nim! Kugghjulen i prylcentrat av hjärnan började snurra och jag har haft det i bakhuvudet sedan dess. Började göra efterforskningar för ett tag sedan och slog till på Kobo touch:
 
Nu kan jag gå in på stadsbiblioteket via datorn och med några klick ladda ner de böcker jag vill läsa. Tidigare har jag alltid väntat till böcker kommit ut i pocket - behöver jag inte längre! Det var en sådan oerhörd tillfredsställelse tidigare idag när jag lånade "Paradisoffer" (K. Ohlsson), "Midvinterblod" (M. Kallentoft) och "Änglamakerskan" (C. Läckberg) - på kanske 30 sekunder och gratis! Man får ha boken i 28 dagar, sedan går filen inte att öppna. Å andra sidan kan man då bara åter gå in på hemsidan och låna om den. E-böckerna behöver man inte stå i kö för att låna om, de finns ju i oändliga upplagor. Nu har jag så jag klarar mig resten av semestern då jag skall vara i Oslo och på landet. Som en annan bloggare skrev är jag inte förtjust i tanken på tummade exemplar som varit hemma hos dussintals människor - nu kan jag låna ett nyex och behöver inte ens åka till bibblan.
 
Positivt med e-bokläsare
Smidig (11,4 x 16,5 cm, 185 g)
Lång batteritid (en månad anges på deras hemsida, kan tas med en nypa salt men jag har läst en bok hittills på 585 s och batteristapeln sjönk inte synligt för blotta ögat)
Rymmer hur många böcker som helst samtidigt
Miljövänlig (ur den synvinkel att böcker inte köps och därmed papper inte går åt)
Ekonomisk (gratis böcker from here on! Om man bortser från inköpspris av läsaren då)
Bekväm för ögonen, tanken är att det skall kännas som att läsa i en bok. Skärmen har ingen bakgrundsbelysning och fungerar med en teknik som heter "e-ink" och jag inte kan nåt om.
Man kan ställa in eget typsnitt, teckenstorlek och bredd mellan raderna.
 
Negativt
Det ÄR trots allt en teknisk pryl - den hakar upp sig ibland
Man kan inte ställa in kontrast mellan bakgrund och typsnitt (går på vissa e-bokläsare)
Det är inte en bok med frasiga sidor
Alla böcker finns inte i e-bokform
 
Jag jämförde noggrant mellan olika e-bokläsare. Det finns en hel uppsjö och jag lyckades inte hitta någon riktig uppsamlingsplats. Inte heller gick det att klämma och känna i butik då de helt enkelt inte finns (hittade en sort på Akademibokhandeln - that's it). Alltså fick jag läsa på fora, jämföra tekniska detaljer och framför allt titta på youtube. Anledningen till att jag fastnade för Kobo var ffa designen. Jag ville ha en så clean bokläsare som möjligt så jag inte blev distraherad av krimskrams på sidorna. Dessutom skulle det vara enkelt och bekvämt att byta sida - ville inte ha knappar till detta som satt på ytterkanterna. Den skulle också vara snabb att byta sida och ha wi-fi.
 
Om man är intresserad av att köpa en e-bokläsare är det viktigt att kolla specifikationerna för produkten - alla kan inte läsa svenska böcker (om du, liksom jag, köper över nätet från utlandet), alla har inte heller stöd för det format som exempelvis Göteborgs stadsbibliotek erbjuder EPUB eller är kompatibla med den adobeprogramvara som behövs laddas ner till datorn för att kunna låna e-böcker. Den här sidan är jättebra om man är intresserad av ämnet.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: emelie

troget går jag in på din blogg, varje dag när jag jobbar men intet nytt. ska jag ge upp?
-flicka, snart 29 jordsnurr.

Svar: Hej kära flicka på 29 jordsnurr!Nej, hav förströstan - jag är bara mer aktiv i min andra blogg just nu: http://kattiskorvapa.blogg.se/bok/
Kattis Krumelur

2012-07-19 @ 08:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0