"Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

 
En ungdomsbok jag inte hade någon förhandsinformation om och därmed varken förväntningar på eller farhågor för. Hade dock sett att den legat högt på topplistorna en längre tid.
Inledningen får det att krypa lite under skinnet faktiskt, på det där "jag-är-inte-helt-säker-på-att-jag-vågar-gå-på-toaletten-i-mörkret-just-nu"sättet. Det gillar jag. Historien utspelar sig i tradiga Engelsfors någonstans i Sverige. Sex gymnasieungdomar har just påbörjat höstterminen i ettan när deras krafter väcks till liv. De träffas mitt i natten på en övergiven dansbana när månen är blodröd. De vet inte hur eller varför och de är definitivt inte kompisar sedan tidigare - i vissa fall tvärt om. Övernaturliga element börjar så smått kanta deras vardag och det är spännande - OCH skrämmande! De är naturliga häxor men också vanliga tonårskids och det är nog det jag gillar mest med boken. Författarna har väldigt väl lyckats sätta sig in i tonårspsyket och samspelet mellan karaktärerna. Utan pardon på något sätt. Det är hårda bud - speciellt för dem som ligger lägst i hierarkin. Någon jämförde boken med Harry Potter. Inte alls tycker jag - tema skola och häxkraft men that's it. Jag skall inte säga att jag blev fullkomligt hänförd men banne mig om jag inte började se fram väldigt mycket mot att gå och lägga mig och dessutom hade svårt att lägga ner plattan!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0