"En man som heter Ove" av Fredrik Backman

Underbara Ove. Underbara bok!
Vid sällsynta tillfällen stöter man på dem: pärlorna. Böckerna man inte vill skall ta slut och som man avundas andra som ännu inte har läst. Varje gång jag öppnat boken har jag skrattat högt och gråtit tyst. Ove är en rättskaffens man som arbetat hela sitt liv, inte haft en en endast sjukdag, som betalar sin skatt och inte har några lån kvar på huset. Inte så jävla märkligt. Det skall vara lite ordning och reda bara. Han är synnerligen skeptisk mot katter och människor som inte kör Saab. En vresig gubbjävel som inte har ett enda runt hörn.
 
Sällan har jag blivit så berörd av en bok. Handlingen är på sätt och vis inte särskilt storslagen i sin omfattning - däremot det som står mellan raderna. Det skall ju bara vara lite jävla ordning. Det är allt.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0