"Blå koral" av Louise Boije af Gennäs

Del två i författarens planerade triologi om 2000-talets första decennium.
Boken är en direkt fortsättning på "Högre än alla himlar" så by all means - läs den först. Stommen i boken och tillika huvudpersonerna är sex vänner som bor i Stockholm. Växelvis berättas historien ur dessa människors perspektiv. Det är som att följa en TV-serie i bokform. En viktig del utgörs av återspeglingen av samtidens stora världshändelser och hur de påverkar huvudpersonerna. Något som slår mig när jag läser är att jag hela tiden tror mig vara på en upptakt till något stort och oväntat men förvånas gång på gång att det helt enkelt rör sig om vanliga vardagsbeskrivningar. Som livet är i allmänhet liksom.
 
Hon skriver digra luntor, författarinnan. Denna på över 650 sidor. Inte något man som läsare känner att man måste kämpa sig genom - men inte heller något man önskar aldrig skall ta slut. Jämfört med första delen är del två betydligt mörkare. Man svävar som läsare i ovisshet, vilket jag gillar. Det är inte direkt en pageturner (förutom en viss del) men samtidigt något jag längtar till när jag går och lägger mig och jag kommer definitivt läsa sista boken.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0