"Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken" av Jonas Gardell

Alla har pratat om serien och alla har sett den utom jag. Jag bestämde mig för att läsa böckerna i stället, de är ju alltid bättre.

Det är början av 80-talet. Rasmus är uppvuxen i en håla i Värmland. Han har alltid varit annorlunda och alltid utanför. Efter studenten kan han äntligen starta sitt riktiga liv och vara den han egentligen är. Han flyttar från Koppom till Stockholm och går direkt till ”Bögringen” efter att ha gått av tåget. För första gången i sitt liv hittar han likasinnade och kan leva ut sina lustar. Det finns heller ingen anledning att skydda sig, för vem skulle bli gravid?

Benjamin är äldsta barnet i en djupt religiös familj. Redan som barn börjar han ”gå i tjänsten” med sin mor, för att rädda själar som inte vet bättre. När han blir vuxen ringer han en dag på Pauls dörr och Paul ser något hos honom som han inte själv var medveten om. 

Något som förvånar mig när jag läser är att det handlar så mycket om sex och inte relationer. När Rasmus är ute på på natten för att finna likasinnade är det i buskar, bilar och skrymslen för tillfälliga passionerade möten – men inte kärlek. Boken skall ju vara en faktisk skildring och jag antar att det var så det var. Kanske fanns det inte utrymme för kärlek.

Något som är mycket intressant är skildringen av Jehovas vittnen och deras lära. Jag visste nästa ingenting om dem tidigare och boken erbjuder god insikt.

Ser fram emot fortsättningen som släpps på e-lib i april.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0