"Änglamakerskan" av Camilla Läckberg

Ja det är det gamla radarparet Patrik Hedström och Erika Falk. Hade jag varit Patrik vore jag så SJUKT irriterad på min hustru. Känns helt orimligt att hon håller på och lägger sig i utredningar till höger och vänster hela tiden. Finns ingen sekretess? Borde inte Patrik bli av med sitt jobb? Min sambos svägerska menar att Läckberg skriver banalt, att det känns som att läsa en uppsats från högstadiet. Jag kan inte riktigt släppa det när jag läser. Det är ju inte precis jättekomplicerat språk och vissa formuleringar kan jag verkligen hålla med om -men hon är duktig på att porträttera folk.
Boken har, som oftast i Läckbergs fall, parallella handlingar. En som utspelas i början av 1900-talet och en i nutid. Den gemensamma nämnaren är ett gammalt barnhem på Valö, utanför Fjällbacka. På 70-talet försvann en hel familj spårlöst där under en påsklunch. Den enda som återstod var en liten flica som hette Ebba. Nu har hon och hennes man återvänt till hennes barndomshem för att rusta upp det till B&B.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kattiskorvapa.blogg.se/bok

Åsikter och halvdana recensioner av böcker jag läst.

RSS 2.0